Nem GDPR!

Super praktisk opslagsværk, der er skræddersyet til din virksomhed

Skrevet af advokat, der arbejder med GDPR hver dag. Det er ikke en kedelig jurabog for nørder, men en trin for trin-køreplan til din virksomhed. De mange illustrationer og det uhøjtidelige sprog gør bogen super nem at læse.

BOGEN I EN NØDDESKAL
  • 882 sider
  • 79 tjeklister
  • 39 cases
  • 21 skemaer
  • 8 eksempler
  • 5 FAQ’er
  • Demo
  • Challenge
  • Mindmap
  • Grundig indholdsfortegnelse
  • Få helikopteroverblik over de mange regler i GDPR og find ud af, hvad der er vigtigt, og hvad der er misforståelser – side 22
  • Er ALLE tvunget til at følge GDPR, eller findes der undtagelser? Find ud af, hvordan din virksomhed kan blive undtaget fra reglerne – side 24
  • Sådan kortlægger du data nemmest og hurtigst: Smart genvej til den perfekte dataflowanalyse (kan også bruges til fortegnelser) – side 36
  • Gælder GDPR både B2B og B2C, og gælder den for alle typer oplysninger? Få reglerne forklaret på almindelig dansk – og find smutvejene – side 45
  • Få overblik over, hvordan du håndterer almindelige og følsomme personoplysninger – og hvordan du spotter dem og undgår fælderne – side 66
  • De 7 grundprincipper om GDPR, som aldrig må glemme – og det “usynlige” grundprincip, som vil få Datatilsynet til at elske din virksomhed – side 73
  • De eneste lovlige og stensikre 6 metoder til at behandle personoplysninger i din virksomhed (med tjekliste) – side 100
  • Det super vigtige samtykke: Sådan overholder du de 11 skrappe krav – hver gang! (komplet med tjeklister og cases) – side 102
  • Guide til interesseafvejningsreglen (komplet med tjekliste) – side 165
  • Opfyld den vigtige oplysningspligt med denne guide (bonus: Datatilsynets EGEN tjekliste) – side 172
  • De registreredes 11 rettigheder, du ALDRIG må glemme (inkl. vigtig tjekliste til “the right to be forgotten”) – side 185
  • Dokumentation, dokumentation, dokumentation! Komplet guide til de 6 dokumentationskrav + tjekliste – side 222
  • Den vanvittigt vigtige sikkerhed, og de 5 sikre veje til den helt rigtige GDPR-sikkerhed (inkl. skema og tjeklister) – side 240
  • Forstå den lille, men vigtige forskel på den almindelige og udvidede sikkerhed (DPIA eller konsekvens-analyse) – side 242
  • Sådan laver du helt konkret en risikovurdering og en DPIA/konsekvensanalyse (tjekliste) – side 245
  • Hvordan overholder du den svære gummibestemmelse “passende sikkerhedsforanstaltninger”? – side 247
  • Hvad gør du med sikkerhedsbrud, og hvordan undgår du, at det ender grueligt galt (inkl. tjekliste)? – side 250
  • Hvad går principperne privacy by design og privacy by default ud på, og hvad er forskellen? – side 268
  • Hvordan bruger du principperne privacy by design og privacy by default, når du skal købe nyt it-system? – side 275
  • Databehandlerens 7 pligter, som skal sidde i rygraden på enhver virksomhed – side 291
  • The Big Battle: Fælles dataansvarlige vs. selvstændigt dataansvarlige – hvad er problemet, og hvordan løser du det? – side 293
  • Den super vigtige databehandleraftale, og hvad der helt præcists skal stå i den – side 332
  • Hvorfor du aldrig må downloade en tilfældig databehandleraftale fra nettet – side 342
  • Det gør du med dine gamle databehandleraftale fra før GDPR trådte i kraft? – side 347
  • Super vigtigt i praksis: Har databehandleren krav på ekstrabetaling? (inkl. tjekliste) – side 358
  • Det økonomiske opgør, der kan ruinere din virksomhed: Komplet guide til alt, du bør vide om erstatning og godtgørelse – side 362
  • Sådan laver du en virkelig god databehandleraftale (hint: Kommerciel aftale + databehandleraftale = den perfekte løsning!) – side 369
  • Spar dit firma for millioner og bliv dagens helt i skysovs – side 377
  • Hvem hænger på regningen? Den dataansvarlige eller databehandleren? – side 381
  • Find de 5 datatyper, der findes i enhver virksomhed og følg den stensikre guide til datakortlægningen (din IT-mand vil elske det!) – side 385
  • Den uhyggelige sandhed om medarbejdedata, og hvordan de kan koste kassen (yes, dine medarbejdere har også GDPR-rettigheder!) – side 422
  • Klassisk fælde: Jobopslag og -ansøgere! Uundværlig guide og tjekliste, der får HR-afdelingen til at klappe i hænderne – side 419
  • Klassisk problem: En fratrådt medarbejders mailkonto (løsning = denne guide + tjekliste) – side 424
  • Den grumme sandhed om, hvordan kundedata sniger sig ind i din virksomhed – side 433
  • Sådan får du overblik over og implementerer kundedata i praksis – side 437
  • Tjek listen: 10 typiske eksempler på kundedata i en dansk virksomhed – side 449
  • Alert! Dine kundeoplysninger kan havne i USA på et splitsekund! – side 445
  • B2B eller B2C – har det betydning i forhold til GDPR? – side 460
  • Sådan spotter du de svære system- og leverandørdata (inkl. eksempler, cases og tjeklister) – side 463
  • Stor guide til billeder og GDPR: Få styr på det evige problem med billeder (inkl. det evindelige issue med ophavsret/copyright) – side 485
  • Udbredt fejl: Når oplysningspligten glemmes ved billeder (big mistake, huge…) – side 493
  • Fagre nye verden: Ansigtsgenkendelse i din virksomhed, inkl. billeder på adgangs- og legitimationskort – side 494
  • Webcams: Big Brother is watching you! – side 495
  • TV-overvågning: Hvordan er reglerne? – side 498
  • Stor guide til LYD og GDPR: De overaskende mange steder, hvor lyd er persondata (inkl. tjekliste) – side 500
  • Optagelse af telefonsamtaler – hvad er din virksomheds rettigheder og pligter? – side 507
  • Højesteret: Ulovligt at fyre en medarbejder, der hemmeligt optager chefen! – side 509
  • Smarthøjttalere er… dumme, men det behøver du ikke at være – side 512
  • Afsløret! IT-giganterne Google og Apple hører alt, hvad du siger (Hint: Pas på forretningshemmeligheder!) – side 516
  • Zoom, Google Hangout og Microsoft Teams mv.: Har du styr på reglerne i forhold til GDPR og privacy? – side 518
  • James Bonds hemmelige spionudstyr (du læste ikke forkert, du tror ikke dine egne øjne og ører – forbudt læsning for stalkere) – side 519
  • Industrispionage – aka hacking, og hvorfor du skal tage truslen mod din virksomhed meget alvorligt (det foregår hver eneste dag) – side 520
  • De 4 uhyggelige cases om lyd og GDPR, og hvordan du undgår at komme i søgelyset hos Datatilsynet – side 523
  • GDPR og forbrugerreglerne – og hvorfor forbrugere + GDPR + privacy awareness = en farlig cocktail! – side 534
  • Derfor skal din virksomhed have handelsbetingelser, og sådan skriver du de perfekte handelsbetingelser (inkl. tjekliste) – side 542
  • De 3 skrækeksempler på handelsbetingelser, du aldrig glemmer – side 546
  • Stor guide til den gode privatlivspolitik/persondatapolitik, og hvorfor du SKAL have en sådan politik (nærmest en mini-håndbog) – side 554
  • Trin for trin-vejledning til, hvad der helt konkret skal stå i din privatlivspolitik (inkl. tjekliste) – side 559
  • Advarsel: Skabeloner på nettet og privatlivspolitik-generatorer – side 560
  • Den Store FAQ om privatlivspolitik (med 25 spørgsmål og svar) – side 566
  • Cookies og GDPR: Kæmpe kapitel om cookies og deres betydning i forhold til GDPR-reglerne (Hint: Det er meget værre, end du tror!) – side 574
  • OVERBLIK: Introduktion til cookies, og de 4 cookietyper, du SKAL kende – side 577
  • De to vigtige undtagelser i cookiebekendtgørelsen (men du behøver kun kende den ene) – side 583
  • Super vigtig afgørelse fra EU-Domstolen: Brug af cookies kræver aktivt samtykke! – side 584
  • Skema: Forskellen på cookiereglerne og GDPR – side 602
  • Pas på de farlige tredjepartscookies – og alle de andre “sladrehanke-teknologier” (du tror, det er løgn, hvad de sporer!) – side 589
  • Winter is coming: Den grimme ePrivacy-forordning, og hvordan du gør din virksomhed klar allerede nu (kommer om 1-2 år) – side 603
  • Alt, du skal vide om bøder og erstatningskrav (her er rigtig mange penge at spare, hvis du ved hvordan…) – side 624
  • De enorme bøder på op til 20 mio. EURO (150 millioner danske kroner), og hvordan du bedst undgår dem – side 626
  • Plan: Sådan gør du, hvis Datatilsynet kommer på uanmeldt kontrolbesøg – side 630
  • Overlev et tilsynsbesøg fra Datatilsynet med denne geniale metode – side 633
  • Pssst! Download Datatilsynets “hemmelige” skemaer, de bruger ved tilsynsbesøg i din virksomhed (guld værd!) – side 638
  • Den farlige joker: Gruppesøgsmål, og hvordan du for alt i verden skal undgå dem – side 652
  • Watch out: Tidligere medarbejdere er en tikkende bombe under din virksomhed! (kan koste kassen) – side 654
  • Når Matador-kortet “Ryk direkte i fængsel” bliver skræmmende virkelighed (og nej, du ikke kan slippe med en bøde…) – side 656
  • STOR GUIDE: Disse bøder er givet i Danmark og resten af EU siden GDPR blev indført (opdateret med de seneste afgørelser) – side 657
  • Case: Møbelfirmaet, der brugte et ældre it-system og kostede dem 1,5 mio. kr. i bøde + politianmeldelse – side 665
  • Case: Taxaselskabet, der glemte slettereglen (de slås stadig på direktionsgangen om, hvem der skal betale millionbøden) – side 666
  • Se, hvordan Google fik en huskekage på 52 mio. kr., fordi de “glemte” the right to be forgotten – side 673
  • Stor guide: Din virksomheds super vigtige oplysningspligt (inkl. hele 12 tjeklister!) – side 679
  • Hvad er en databeskyttelsesrådgiver (DPO), og hvilke virksomheder skal ansætte en? – side 698
  • DPO’ens fem vigtigste opgaver – og hvad han/hun absolut ikke bør gøre (inkl. tjekliste) – side 699
  • Alt om overførsel af personoplysninger til tredjelande (herunder USA), ink. tjekliste og Privacy Shield-listen – side 710
  • Kæmpe kapitel om markedsføring og GDPR (nærmest en bog i sig selv – komplet guide med tjeklister, cases, skemaer osv.) – side 722
  • Overvågning og data: Big data er fantastisk til markedsføring, men pas nu på (glem ikke slangen i paradiset…) – side 732
  • De super vigtige samtykkeregler (alt om PERMISSION MARKETING – samtykkebaseret markedsføring) – side 737
  • The money is in the list, men kun hvis du er knivskarp på grænselandet mellem GDPR og markedsføringsreglerne – side 741
  • Sådan laver du den perfekte samtykkeløsning på din hjemmeside (inkl. den nye regel om samtykker i markedsføringsloven!) – side 757
  • Bombe: Alle samtykker fra før 25. maj 2018 skal kasseres! – side 742
  • Klassisk fejl, som 99% af alle virksomheder begår: Genindhentning/fornyelse af samtykker pr. e-mail (guide) – side 746
  • Forbrugerombudsmandens rodede vejledning, som næsten alle virksomheder desværre misforstår (super ærgerligt!) – side 748
  • Endelig: Forskellen på et markedsføringsamtykke og et GDPR-samtykke (forklaret, så alle kan forstå det) – side 752
  • Alt om, hvordan du håndterer en tilbagekaldelse af et samtykke (både til markedsføring og GDPR) – side 755
  • Guide: Den perfekte samtykkeløsning (inkl. den ultimative tjekliste til permission marketing) – side 757
  • The Million Dollar Question: Samtykke eller interesseafvejning? (inkl. prisen for at bruge interesseafvejning til markedsføring) – side 771
  • Børn og unge: De 4 ting, du altid skal huske ved markedsføring overfor børn og unge – side 776
  • The Holy Grail: Indsigelsesretten, og den super vigtige forskel på den generelle og specifikke indsigelsesret (skema og tjekliste) – side 778
  • Forbudt, forbudt, forbudt: Deling af forbrugerdata (kundeoplysninger), og den super vigtige undtagelse – side 787
  • Guide til håndtering af markedsføringsoplysninger på de SOCIALE MEDIER (guld værd!) – side 794
  • Facebook, Instagram, Twitter og de andre sociale medier – hvad gør du? – side 795
  • Den ene ting, du aldrig må glemme: Den særlige oplysningspligt ved remarketing på de sociale medier – side 797
  • Kæmpe guide: GDPR og affiliate marketing (inkl. influencer marketing) – Et MUST for alle affiliates… – side 798
  • CASE: Hungry Affiliates og Partner-ads (måske bogens vigtigste case, der giver dig krystalklar forståelse af GDPR-reglerne) – side 802
  • SPAM: De svære regler om e-mails og elektronisk post forklaret på almindelig dansk – side 824
  • Forstå Forbrugerombudsmandens nye spamvejledning – inkl. guide til de sociale medier – side 825
  • Er e-mails, sms’er, mms’er, popup-reklamer, reklamer i news feed, push-beskeder, digital post, kontaktformularer mv. spam? – side 825
  • Få styr på, hvornår privatbeskeder, notifikationer, kommentarer, tags, opslag og likes er spam – side 826
  • Hvornår er konkurrencer, rabatkoder, markedsundersøgelser, tilfredshedsundersøgelser osv. spam? – side 826
  • Den berygtede tabt kurv-funktion, du ALDRIG må bruge (det kan blive voldsomt dyrt) – side 826
  • Den hemmelige lov, som din virksomhed stensikkert overtræder hver dag (inkl. tjekliste) – side 829
  • Logotyveri – og hvad det har med GDPR at gøre (inkl. tjekliste til copyright-politik) – side 840
  • Og meget, meget mere!

Bogen er skrevet til alle, der arbejder med eller har ansvaret for GDPR, herunder:

  • Webshopejere
  • Iværksættere
  • Selvstændige/Ejere
  • Administrerende direktører
  • Økonomidirektører
  • Salgsdirektører
  • Marketingdirektører
  • HR-chefer
  • IT-chefer
  • Bestyrelsesmedlemmer
  • Investorer
  • Advokater
  • Revisorer
  • Konsulenter
  • Rådgivere
  • Jurister
  • Chief Compliance Officers (CCO’er)
  • Databeskyttelsesrådgivere (DPO’er)

og mange, mange flere…!

Bogen handler selvfølgelig meget om GDPR, men ikke kun om GDPR. Sagen er jo, at GDPR ikke er en øde ø, men skal forstås i sammenhæng med de mange andre regler, der findes i Danmark. Og guderne skal vide, at der er mange – men der er ikke nogen vej udenom. Lovgivningen skal jo overholdes.

Netop derfor forklarer bogen på almindelig dansk, hvordan GDPR-reglerne skal forstås og fortolkes i forhold til markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven, e-handelsloven, cookiereglerne, de nye krav om kryptering af mails, den kommende ePrivacy-forordning, de nyeste afgørelser fra Datatilsynet og EU samt meget, meget mere.

Bogen er spækket med tjeklister, skemaer og cases, der gør arbejdet super konkret for alle, der arbejder med GDPR – og alt det, der grænser op til GDPR.

Bogen adskille sig fra andre bøger på især 5 områder:

  • Website: Bogen står ikke alene, men har sin egen hjemmeside – www.gdprbogen.dk – hvor du kan finde en masse ressourcer og værktøjer.
  • Grafik: Bogen gør brug af figurer og andre illustrationer, der understøtter teksten og gør den meget nemmere at læse og forstå.
  • Målrettet virksomheder: Bogen er skrevet til private virksomheder, men alle, der arbejder med GDOR, kan læse med – også organisationer og myndigheder.
  • Ikke en øde ø: Bogen handler ikke kun om GDPR. Når din virksomhed skal implementere GDPR-reglerne, bliver den nødt til også at tage højde for anden lovgivning, især i markeds- og forbrugerlovgivningen. Bogen kommer i vidt omfang ind på disse andre regler, så din virksomhed kan finde den rigtige løsning.
  • Praktisk: Bogen er en sand værktøjskasse med masser af tjeklister, skemaer, cases, eksempler, FAQ’er, demoer, challenges mv. til at forstå og implementere GDPR i netop din virksomhed.

Der er ingen hage ved at købe bogen. Du bliver ikke fanget i en abonnementsfælde eller noget andet ubehageligt. Du får blot super indhold, der er nemt at forstå. Lige til at implementere i DIN virksomhed.